12 april 2018 15:26 0 Comments

De Toyota C-HR versus Volkswagen T-Roc

in Algemeen Bezoeken: 303

Getest werden de Toyota C-HR 1.2 benzine met 116 pk tegen de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI met 115 pk. Het eerste voordeel, los van die ene extra pk, heeft betrekking op de aanschafprijs. Daar waar er voor de voordeligste Toyota C-HR € 25.495 dient te worden afgerekend, kost de T-Roc als instapper € 26.550. De ANWB maakt hierbij de aantekening dat de Toyota ook nog eens stukken rijker is uitgerust, een sterk pluspunt.

Standaard veiligheidsuitrusting

Bij Volkswagen moet je voor active safety zelfs behoorlijk diep in de buidel tasten. Zo heeft de Toyota C-HR standaard een hele serie veiligheidsitems aan boord. Ja, ook op de goedkoopste versie. Om precies te zijn gaat het hier over een automatische noodremassistent, adaptieve cruise control, automatische grootlichtschakeling en rijstrookassistentie met automatische stuurcorrectie. Optioneel was de ANWB-testauto uitgerust met dode-hoek-detectie en kruisend-verkeerdetectie achter.

Opvallend en sexy

Het design van de C-HR viel duidelijk ook in de smaak. De ANWB sprak over een uitbundig vormgeven auto. Het idee van de Toyota-ontwerpers was dan ook om een opvallende en sexy auto te ontwerpen. Nou, dat is zeker gelukt. Helemaal als je 'm naast de toch iets behoudend vormgegeven T-Roc parkeert zijn de verschillen goed zichtbaar.

/
 
 
Voor én achterin veel ruimte

Een wezenlijk onderdeel van die vormgeving is de teruglopende daklijn van de Toyota C-HR. De testjournalisten verwachtten dat dit ten koste zou gaan van de ruimte achterin, maar, zo concluderen ze: 'Dat is absoluut niet het geval. Zelfs iemand van 1 meter 93 zit er nog prima!’ Er is tevens genoeg beenruimte en door de lage tunnel kan er ook iemand in het midden achterin zitten. Door de hoge middentunnel kunnen achterin de T-Roc maar twee mensen zitten. Daarnaast beschikt de T-Roc over korte zittingen achterin, de Toyota C-HR biedt meer beenruimte.

/

 

Achterin heeft de C-HR meer ruimte dan gedacht. 'Zelfs iemand van 1 meter 93 zit er nog prima!’

 

Hip interieur

Maken we het rondje binnenin af dan oordeelt de ANWB dat het interieur van de Toyota C-HR er hip uitziet en dat het zicht op de duidelijk leesbare ronde meters goed is. Ook is het infotainmentscherm goed hoog gepositioneerd op het dashboard zodat het uitstekend afleesbaar is. Voorin is er bovendien meer dan genoeg ruimte voor lijf en leden en er is gedacht aan voldoende bergruimte voor kleine spullen of flesjes water.

/
Bovengemiddeld goed

Ook bij de rijeigenschappentest gaat alle lof naar de Japanner. Er wordt gezegd dat Toyota zich veel moeite heeft getroost om het stuur- en weggedrag van de auto echt goed te maken. Die missie is dan ook geslaagd. 'De C-HR rijdt bovengemiddeld goed; het zwaartepunt ligt laag en dat helpt bij een stabiel weggedrag. De auto stuurt mooi precies en direct.' Alleen de afstemming van het onderstel wordt wat hard bevonden. Saillant detail: de C-HR weegt 1.395 kg en is daarmee ruim 100 kg zwaarder dan de T-Roc. Toch voelt de Toyota lichtvoetiger dan de T-Roc. 

Het verbruik van beide crossovers ontloopt elkaar niet veel; 1 op 14,3 voor de Toyota C-HR met viercilinder tegen 1 op 14,9 voor de Volswagen T-Roc die het met één cilinder minder moet doen. Toch ook hier weer een extra puntje voor Japan.

/

 

'Toyota wilde een opvallende en sexy auto ontwerpen. Nou, dat is zeker gelukt.'

 

 
/
Een overtuigende winnaar

Concluderend stelt de ANWB dat de Toyota C-HR duidelijk meer waar biedt voor zijn geld, getuige de zeer rijke standaard veiligheidsuitrusting. Hierin is de Toyota uniek in zijn klasse. Verder heeft hij betere rijeigenschappen dan de T-Roc en komt hij levendiger over. Een overtuigende winnaar dus van deze vergelijkende test. 'De C-HR zit zogezegd als een designerjas.'

Bekijk de testfilm online

De ANWB maakte tevens een filmpje over de dubbeltest die de C-HR op zijn naam schreef. Deze is hier te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=K-JhBRc8l3g

 
Last Modified: 12 april 2018 21:35
Deel
  • Twitter
  • Facebook